| rekencentrale.nl | Instituut voor Rekenen & Dyscalculie | Het instituut biedt verschillende diensten aan, waaronder dyscalculieonderzoeken, oefeningen en voor scholen gericht materiaal. Er is een uitgebreide bibliotheek beschikbaar met boeken, tests, artikelen, columns, verhalen, lezingen, workshops en webinars over dyscalculie. De website informeert ook over een aankomende boekpresentatie over succesvol rekenonderwijs en verhoogde tarieven van de Rekencentrale. | Ondersteuning & Begeleiding → Leerstoornissen 415 | dyscalculie 67 ondersteuning 7747 onderzoek 9648 boek 10077 onderwijs 10660 workshop 15839 | |
| habitsofmind.nl | HoM International | De website introduceert 16 'Habits of Mind', waaronder luisteren met begrip, denken met precisie en het nemen van verantwoorde risico's, die in verschillende scenario's zoals het 'dichte woud', de 'bonte bergen' en de 'oneindige woestijn' worden onderzocht. De website biedt diverse resources, zoals webshops, lesmaterialen en ervaringen, en faciliteert toegang tot veelgestelde vragen en een account voor klanten. Het doel is om bezoekers te stimuleren om deze 'Habits of Mind' te observeren en te herkennen in hun eigen leven en het klaslokaal, met als doel het probleemoplossend vermogen te verbeteren. | Psychologie → Gedragswetenschappen 199 | lesmaterialen 21 faq 66 account 1579 | |
| ttpwiskunde.nl | Gerrit Roorda | De website is ontstaan uit de ervaringen van Gerrit Roorda, die tijdens een studiereis in Japan lessen zag die gebaseerd waren op TTP-didactiek, wat hem onderstond. De lessen waren effectief, omdat leerlingen actief aan problemen werkten en hun oplossingsstrategieën deelde. De website biedt achtergronden van TTP, ideeën voor het ontwikkelen van TTP-lessen, video's van lesfragmenten en lesmaterialen. Het legt ook de nadruk op Lesson Study (LS) als een methode om lessen te verbeteren. De site is ontwikkeld door Gerrit Roorda en een team van docenten van de Universiteit van Groningen en de NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden, met als doel de TTP-aanpak in Nederland te verspreiden en samenwerking tussen docenten te bevorderen. | | probleemoplossing 49 lesmateriaal 526 | |
| svenskaskolforeningen.nl | Svenska Skolföreningen i Nederländerna | De Svenska Skolföreningen is een non-profit organisatie die geregistreerd is in Nederland en Zweedse onderwijs levert aan Zweedse kinderen in Nederland. De organisatie biedt aanvullende Zweedse lessen aan, meestal twee uur per week, na schooltijd, in verschillende locaties in Nederland. Momenteel heeft de vereniging groepen in Amsterdam, Den Haag en Brabant/Den Bosch en zoekt ook leraren voor hun Amsterdamse groepen. | | zweeds 12 leraar 417 groep 5348 vereniging 10470 onderwijs 10660 | Zuid-Holland → Den Haag 19898 |
| abc-counseling.nl | ABC-Counseling | De website beschrijft de verschillende vormen van counseling die worden aangeboden, waaronder begeleiding voor mensen met visuele leerstijlen en leerproblemen. Ze introduceert de Davismethode, ontwikkeld door Ronald Davis, en benadrukt dat leerproblemen vaak een verborgen potentieel en gave met zich meebrengen. De website informeert dat de counselor momenteel in sabbatical is, maar verwijst bezoekers door naar collega's voor verdere ondersteuning. | Ondersteuning & Begeleiding → Leerstoornissen 415 | counseling 498 leren 885 | |
| oppadmetdecamera.nl | Foto & Studio Kuipers | De organisatie biedt al meer dan 20 jaar cursussen en workshops fotografie aan, met een nadruk op heldere uitleg van de basisprincipes. De workshops en cursussen worden goed georganiseerd en zijn gericht op de individuele behoeften van de deelnemers, waarbij zelfs ‘domme vragen’ serieus genomen worden. De website verkoopt ook kadobonnen voor cursussen, wat het een aantrekkelijk cadeau maakt voor fotografieliefhebbers. | | kadobonnen 22 basis 79 feedback 474 fotografie 9313 cursus 12810 workshop 15839 | |
| rtpraktijkvolkel.nl | RT Praktijk Uden / Volkel | De praktijk biedt remedial teaching aan als aanvullende ondersteuning wanneer leren niet vanzelfsprekend verloopt en de motivatie en resultaten van kinderen negatief worden beïnvloed. Remedial teaching richt zich op het opsporen en wegnemen van leerhiaten, het inhaalsloop van leerachterstanden en het mogelijk maken van doorstroming naar het reguliere onderwijs, ongeacht leerproblemen. De praktijk biedt specifieke trainingen aan op het gebied van rekenen, lezen, spelling en taal, afgestemd op de individuele hulpvraag van de leerling. | Onderwijshulp → Remedial Teaching 303 | leerstrategieën 31 dyscalculie 67 remedial teaching 231 leerling 5101 onderwijs 10660 | Maashorst → Uden 1540 |
| rtpraktijkbreda.nl | RT Praktijk Breda | Remedial Teaching, ook wel ‘Herstellend Leren’ genoemd, richt zich op het herstellen van de leerpaden van kinderen die moeite hebben met leren, of die andere leerproblemen ervaren, zoals ADHD/ADD of stoornissen zoals A.S.S. (Autisme Spectrum Stoornis) of PDD-NOS. De praktijk biedt een leervoorkeurentest, de MILS, om te bepalen welke leervoorkeur een kind heeft en welke vaardigheden verder kunnen worden ontwikkeld. Dit houdt rekening met individuele leerstijlen. De RT’er richt zich op het optimaal benutten van de mogelijkheden van het kind, in plaats van direct het leerprobleem te verhelpen, waarbij de individuele leervoorkeuren een cruciale rol spelen. | Onderwijshulp → Remedial Teaching 303 | leerstijl 25 remedial teaching 231 kind 11506 | |
| kennisinzicht.nl | Kennisinzicht.nl | De website biedt diverse cursussen die zijn afgestemd op het tempo en de behoeften van de gebruiker. Kennisinzicht benadrukt dat leren niet per se in een klaslokaal plaatsvindt en biedt online cursussen voor verschillende leeromgevingen. De website bevat ook nieuws, inspiratie en voorbeelden van innovatieve lesmethoden, zoals de 'bucketlist-methode'. | Loopbaan & Carrière → Professionele Ontwikkeling 1454 | leren 885 inspiratie 4030 onderwijs 10660 cursus 12810 nieuws 14930 | |
| stichtingdidactischcoachen.nl | Stichting Didactisch Coachen | De website beschrijft Didactisch Coachen als een planmatige en doelgerichte aanpak voor feedback en aanwijzingen, die gericht is op het stimuleren van het denken van de leerder. De methode is gebaseerd op recente theorieën over leren en feedback en wordt momenteel wetenschappelijk onderzocht. De website biedt informatie over de organisatie Stichting Didactisch Coachen, de aanbod van opleidingen en trainers en een contactformulier. | Loopbaan & Carrière → Professionele Ontwikkeling 1454 | coachen 155 leraar 417 feedback 474 leren 885 onderzoek 9648 | |
| eigenwegwijzer.nl | De Eigen Weg Wijzer | Het bureau richt zich specifiek op hoogbegaafde kinderen en jongeren die vaak uitdagingen ondervinden bij school, zoals een ongeschikte lesmethode en gebrek aan begrip van docenten en klasgenoten. De begeleiding van De Eigen Weg Wijzer heeft als doel om inzicht te verschaffen in de talenten van de kinderen, de onderliggende oorzaken van problemen te onderzoeken en passende leerstrategieën aan te bieden. Bovendien biedt het bureau ondersteuning en advies aan ouders en scholen om hun kennis over hoogbegaafdheid te vergroten en een positieve leeromgeving te creëren. | Ondersteuning & Begeleiding → Leerstoornissen 415 | leerstrategieën 31 probleem 2200 ouders 3760 talent 3957 school 7714 begeleiding 10556 | |
| leertalent.nl | Leertalent | De website behandelt de oorzaken van leerproblemen, die vaak voortkomen uit een ontoereikend fundament in de basisvaardigheden. Het artikel pleit voor een terugkeer naar de basisprincipes van leren, waarbij de nadruk ligt op het opbouwen van visuele woordbeelden en het automatiseren van basistaken in plaats van het simpelweg herhalen van regels of het forceren van 'inzicht'. De website geeft concrete voorbeelden, zoals het belang van het automatiseren van eenvoudige optelopdrachten en het aanleren van tafels in combinatie met cijferend rekenen om een stevige basis te creëren. | | sommen 14 basis 79 automatiseren 123 regels 556 tafel 1532 | |
| vijfinteractiestappen.nl | LinQue | Het model ‘Vijf Interactiestappen voor Leren’ is ontwikkeld door Wim Bos en Janne Steegenga en biedt concrete feedback voor effectief leren en coaching. De website beschrijft de twee boeken: ‘De 5 interactiestappen voor leren’ en ‘Coachen met de 5 interactiestappen voor leren’, die praktijkvoorbeelden en tips bevatten. Naast bestellingen en downloads van documenten, biedt de website een artikel uit het tijdschrift ‘Van 12-18’ over het boek. | | coachen 155 feedback 474 leren 885 model 3492 boek 10077 | |
| kindbegeleidingdeurnehelmond.nl | Kindbegeleiding Deurne/Helmond | De organisatie richt zich op kinderen die moeite hebben met leren, zowel op pedagogisch, sociaal-emotioneel als didactisch gebied. Het biedt trainingsprogramma's vanaf groep 8 en individuele begeleiding om kinderen te helpen hun leerstijl en potentieel te ontdekken. De begeleiding benadrukt het erkennen van sterke punten en talenten, het bevorderen van zelfvertrouwen en het aanleren van vaardigheden om stress te verminderen en een gezonde innerlijke rust te bevorderen. | Ondersteuning & Begeleiding → Onderwijshulp 1340 | leren 885 zelfvertrouwen 2187 stress 3872 ondersteuning 7747 | Noord-Brabant → Helmond 3058 |
| learnnjoy.nl | Learn n Joy | De website benadrukt de visie van het bedrijf om kinderen te helpen hun volledige potentieel te bereiken door middel van boeiende en activiteit gebaseerde leerervaringen. De methodologie benadrukt dat leren alleen duurzaam is als het kind het leerproces zelf ervaart. Het bedrijf gaat de extra mijl verder om het leerproces leuk en plezierig te maken. Daarom worden alle concepten met een activiteiten gebaseerde aanpak onderwezen. Getuigenissen van ouders prijzen de innovatieve lesmethoden en de leuke leeractiviteiten, evenals de handige ligging in Amsterdam Zuid. | | leraar 417 leren 885 ouders 3760 kind 11506 locatie 13761 | Amsterdam → Zuid 1488 |